Město Rájec-Jestřebí

Cyklostezky v okolí

Cyklistika

Srdcem Jižní Moravy

Města Blansko a Vyškov společně vytvořila projekt cyklostezky, která spojuje obě města a vede přes nejkrásnější místa Moravského krasu a Vyškovska :
Blansko - Sloup - Ostrov - Rudice - Jedovnice - Ruprechtov - Ježkovice - Opatovice - Dědice - Vyškov

Měří cca 50 km a povahou terénu je určena i pro méně zdatné cyklisty. Je vedena především po značených cyklotrasách a značených turistických stezkách. Průvodcem po celé stezce je panáček Srdínko, který na 11 informačních tabulích seznamuje s nejvýznamnějšími turistickými zajímavostmi podél stezky.

Popis trasy:
První tabule stezky je umístěna v Blansku přímo u turistické informační kanceláře Blanka. Místní cyklotrasa 5117 vás odsud navede na Jantarovou stezku, po které se vydáte do Moravského krasu na Skalní mlýn, kde vás čeká druhá tabule stezky. Po spojovací trase Jantarové stezky (5/5) se vydejte k Punkevním jeskyním a propasti Macocha, největší turistické zajímavosti Moravského krasu. Čeká vás příjemná projížďka zalesněným Pustým žlebem, v jehož stráních se nachází desítky jeskyní.

Třetí tabuli stezky najdete v centru obce Sloup, kam Pustý žleb ústí. Ve Sloupě se za hotelem Broušek napojíte opět na hlavní trasu Jantarové stezky, která vás poměrně náročným stoupáním přivede do obce Ostrov u Macochy, kde je u informačního střediska umístěna další informační tabule, které leží hned při trase. Cca 1,5 km za obcí odbočte na silnici do Vilémovic, dále se vydejte po červené turistické značce vedoucí až do obce Rudice. Po dešti může být část této trasy obtížně sjízdná, proto v tomto případě ve středu obce Vilémovice odbočte vpravo na silnici do Rudice, kde se u Větrného mlýna znovu na tabuli setkáte s vaším průvodcem Srdínkem. Pokračujte s ním po místní cyklotrase 5119 přes Rudické propadání do Jedovnic, místa rekreace a odpočinku, který vám po absolvování poloviny trasy jistě přijde vhod. V Jedovnicích vás po 500 m cedule směřující na Autokemp Olšovec dovedou k poslední informační tabuli v Moravském krasu, která je umístěna právě v autokempu.

Cesta z Jedovnic do Ruprechtova je poměrně nenáročná, vede po kvalitních sypaných lesních cestách. Na začátku Ruprechtova po levé straně v trávníku poblíž hřbitova najdete tabuli Ruprechtov. V případě nepříznivého počasí a blátivého terénu doporučujeme pokračovat dále doprava po silnici č. 379 směrem na Vyškov, na křižovatce se značenou cyklotrasou č. 5071, odbočit doleva a pokračovat po cyklotrase 5071 dále. Na křižovatce s trasou 5074 se opět napojíte na naši stezku. V případě, že počasí přeje, projeďte celým Ruprechtovem přes náves po trase 5072, za obcí odbočte doprava na značenou cyklotrasu č. 5074. Čeká vás nepříliš náročný sjezd a stoupání a průjezd Kateřinským údolím, který může být v případě nepříznivého počasí velmi náročný. Na konci Kateřinského údolí se setkáte s těmi, kdo zvolili alternativní variantu, na křižovatce s cyklotrasou 5071. Po ní překonáte náročné, ale krátké stoupání, na jehož vrcholu po levé straně najdete tabuli U Ježkovic. Sledujíce trasu 5071 odbočíte doprava.

Nejtěžší část stezky máte za sebou, nyní vás čeká už jen celkem pohodlná jízda po kvalitních zpevněných lesních cestách nad Opatovickou přehradou zpestřená sjezdem do údolí Malé Hané. U mostku přes tuto říčku na jejím levém břehu po levé straně spatříte tabuli Opatovická přehrada. Před vámi už je jen cesta po asfaltu po cyklotrasách 5071 a 5029. V Dědicích v zatravněném břehu za kostelem najdete tabuli Dědice, poslední informační tabule Vyškov - Aquapark se nachází nedaleko za podjezdem pod železnicí u plotu u parkoviště před Aquaparkem Vyškov.

Cyklomapa

Cyklotrasa č.5 "Jantarová stezka"

Tato dálková cyklotrasa vede z Brna přes Prostějov, Olomouc a Přeřov až do Ostravy.

Brno-Bílovice nad Svitavou

Z Brna vede trasa až do Blanska údolím Svitavy v sousedství železniční tratě z Brna do České Třebové, která je v našem úseku plná tunelů. Až do Bílovic projíždíme zahrádkářskou kolonií střídavě po asfaltové a prašné cestě. V Bílovicích se křížíme s bílou terénní cyklotrasou okolo Brna nazvanou Brněnská podkova. Dobrat vodu můžeme u studánky Leoše Janáčka, ke které vede červeně značená odbočka(200m) od Bílovické sokolovny

Bílovice nad Svitavou-Adamov

Kolem bílovického mlýna jedeme dále údolím na sever po silnici 2. třídy. Chatek již ubývá, několikrát projíždíme i lesem. V dolní části Babic nad Svitavou se nachází železniční zastávka, koupaliště a nemocnice, horní pobytná část se nachází kdesi na kopci. Přijíždíme do Adamova, les na prudkých stráních vystřídaly paneláky.

Adamov-Blansko

V Adamově za mostem přes Svitavu nesmíme přehlédnout odbočku do úzké uličky mezi objekty Adamovských strojíren. Po projetí okolo objektů Adastu se konečně dostáváme do pěkné přírody. Strmé a skalnaté stráně údolí Svitavy, na dně je tu a tam louka. Jedeme po úzké a kvalitní asfaltce, kde je zákaz vjezdu motorových vozidel. Od studánky Pod Hradem se studenou pitnou vodou vede cyklotrasa č. 5119 na Nový hrad. My však podjedeme pod železničním mostem a pokračujeme dál, kde se napojíme na silnici č. 376, která nás dovede až do Blanska. Na jeho začátku se nachází huť Klamovka, kde je umístěna muzejní a prodejní expozice blanenské litiny.

Blansko-Ostrov u Macochy

Na začátku Blanska na mostě přes Punkvu odbočíme vlevo a kolem objektů ČKD na jedné straně a skal na strně druhé pokračuje jinak lesnatým údolím Punkvy. Po třech kilometrech jedeme již neporušenou přírodou na Skalní mlýn, kde je obrovské parkoviště, hotel a informace. Odtud je možnost jet Pustým žlebem k Punkevním jeskyním. Asfaltka dále pokračuje do Sloupu. Od Skalního mlýna ale zahneme vpravo, přejedeme Punkvu a pojedeme po asfaltové silnici Suchým žlebem, kde je zákaz vjezdu motorových vozidel. Míjíme vstup do Kateřínské jeskyně, velmi chladným, vlhkým a skalnatým údolím dojedeme k odbočce na Macochu. Cesta se tam kroutí v serpentinách. Již lučinatým údolím jedeme po silnici s normálním provozem okolo jeskyně Balcarky až do Ostrova.

Ostrov u Macochy-Sloup

Ostrově zahneme do leva do prudkého kopce a po návsi kolem kostela vystopupáme až na Ostrovskou plošinu. Jedeme po dosti rozbité silnici. Na další křižovatce odbočíme zase doleva a již po kvalitní silnici klesáme prudce do Sloupu. Míjíme asfaltku z Pustého žlebu, kolem jeskyně Kůlna dojedeme k Sloupsko-šošůvským jeskyním.

Sloup-Protivanov

Ze sloupského náměstí odbočíme doleva,za Sloupem pro změnu doprava. Kolem koupaliště a rekreačních zařízení vjíždíme do lesa po lesní asfaltce. Cesta vede po lesním hřebenu, střídavě dolů a nahoru. Z lesa vyjedeme až u obce Žďárná odkud pokračujeme zase lesem po silnici č. 150 do Protivanova.

Cyklotrasa č. 507

Cyklotrasa vede z Ostrova u Macochy až do Žďánického lesa.

Ostrov u Macochy-Jedovnice

Trasa začíná odbočkou z cyklotrasy č. 5 u jeskyně Balcarka. Stoupá potom po nekvalitní asfaltové cestě se zákazem vjezdu zezačátku lesem, potom po poli. Po silnici č. 373 nás dovede až do Jedovnic.

Jedovnice-Bukovinka

Za náměstím v Jedovnicích odbočíme vlevo a kolem Olšovce jedeme do Rakoveckého údolí. Trasa zde vede po kvalitní lesní cestě se závorou. V určitém okamžiku začneme stoupat. Po výjezdu z lesa uvidíme Bukovinku.

Bukovinka-Vítovice(Rousínov)

Z Bukovinky pokračujeme po silnici kolem kostela, zanedlouho vjedeme do lesa. Asi po čtyřech kilometrech odbočíme na kvalitní lesní cestu s částečně omezeným provozem. Po prudkém kopci pokračuje přírodním parkem Říčky. na rozcestí U Tří javorů jedeme rovně, u odpočivadla Wilsonova bouda na další lesní křižovatce odbočíme vlevo a Vítovickým údolím sjedeme do Vítovic. Odtud se vydáme po silnici do Rousínova.

Cyklotrasa č. 5077

Cyklotrasa vede z Adamova do Jedovnic a je dlouhá 14 kilometrů

Adamov-Josefov

V Adamově se odpojíme u Adastu z cyklotrasy č. 5 a jedeme po opravené silnici pěkným Josefovským údolím. Najednou se nám otevře pohled na Starou huť, kde si můžeme prohlédnout expozici železářství. Nedaleko odtud je penzion a restaurace Švýcárna. Kolem jeskyně Jáchymka dojedeme mezi strmými stráněmi údolí do josefova, kde je možnost odbočky k jedovnickým vývěrům Býčí skále. Silnice pokračuje dále do Křtin.

Josefov-Arboretum Křtiny

My však opdbočíme po cyklotrase vlevo směrem do Olomučan. Hned za dřevařskými závody ale zahneme zase vlevo a po asfaltové lesní cestě budeme stoupat malým údolíčkem až ke Klostrmannově studánce, zde je možnost odbočit do Blanska nebo do Habrůvky(5081). Dobereme vodu a po kvalitní prašné lesní cestě sjedeme k Arboretu.

Arboretum Křtiny-Jedovnice

Od Arboreta stopáme malým údolím po kvalitní asfaltové lesní cestě k Schindlerově studánce, odtud již pokračujeme po rozbité asfaltce do kopce, na jehož vrcholu se napojíme opět na trasu 5081 z Bukovinky a společně s ní dojedeme na trasu č. 507, která nás opět po kvalitní asfaltové lesní cestě zavede konečně do Jedovnic.

Cyklotrasa č. 5119

Cyklotrasa vede od studánky Pod Hradem do Jedovnic a je dlouhá 14 kilometrů.

Studánka Pod Hradem-Olomučany

U studánky pod Hradem odočíme na prašnou, ale kvalitní lesní cestu, která nás stoupáním dovede až k Novému hradu, ke kterému vede 300m dlouhá červeně značená odboka. po prohlídce a občerstvení pokračuje po lesní cestě dále, občas se nám naskytnou fantastické pohledy do údolí Svitavy. Za studánkou U Kukačky(20m červená odbočka) se nenecháme zmást špatně umístěnou odbočkou na Máchův památník(dojeli bychom do Adamova), na který odbočíme až u památníku Hradská cesta. Po asfaltové cestě dojedeme až do Olomučan.

Olomučany-Rudice

Na křižovatce nad Olomučany pojedeme rovně a zachvíly se napojíme na cyklotrasu 5081 z Blanska do Jedovnic. po dvou kilometrech po rozbité silnici odbočíme opět na prašnou lesní cestu a u jezírka odbočíme z trasy 5081 a dojedeme do Rudice, kde se nachází větrnný mlýn s muzeem a nedaleko odtud je Rudické propadání.

Rudice-Jedovnice

Z Rudice pokračujeme po silnici na Převážku, odkud pojedeme z kopce až do Jedovnic.

Cyklotrasa č. 5081

Cyklotrasa vede z Blanska do Jedovnic a je dlouhá 23 kilometrů

Blansko(Klepačov)-Habrůvka

Cyklotrasa začíná odbočkou z Jantarové stezky u Blanska a vede po silnici na Klepačov. Prochází obcí a pokračuje po lesní prašné cestě nad Olomučany, kde se napojí na silnici vedoucí z Olomučan do Rudice a zárověň na cyklotrasu 5119. Po chvilce z rozbité silnice odbočíme opět na prašnou lesní cestu. U Klostrmannovy studánky křižujeme cyklotrasu 5077 a mírným klesáním dojedeme až do Habrůvky.

Habrůvka-Křtiny

Pokračujeme po návsi a po silnici pojedeme z kopce do Křtin.

Křtiny-Bukovina

U křtinského chrámu zahneme doprava a zprvu údolím, pak do kopce mezi poli pojedeme do Bukoviny.

Bukovina-Jedovnice

Za kapličkou odbočíme vlevo a mezi poli dojedeme až na středně dobrou lesní cestu vedoucí do Jedovnic. Cestou se ještě spojíme s cyklotrasou 5077 a před Jedovnicemi se napojíme na 507.

Cyklotrasa č. 5079

Cyklotrasa vede z Ostrova u Macochy do Jedovnic a je dlouhá 10 kilometrů.

Ostrov u Macochy-Senetářov

Za jeskyní Balcarka nejprve odbočíme z cyklotrasy číslo 5 na 507. Z té však po pár metrech zabočíme doleva a pojedeme po kvalitní lesní cestě ke Kojálu(600m n. m.). Cesta nejprve vede údolím, potom prudce stoupá a nakonec kolísá. Les skončí a s ním i asfaltka. 300m musíme jet po polňačce. Na křižovatce jedeme rovně a po silnici dojedeme do Senetářova.

Senetářov-Kotvrdovice

V Senetářově se nachází muzeum tradičního bydlení a perleťářství. U tohoto muzea zabočíme vlevo a po silnici pojedeme do Kotvrdovic.

Kotvrdovice-Jedovnice

Hned na začátku obce jedeme rovně ulicemi Kotvrdovic, potom kolem kravína až do Jedovnic.

Cyklotrasa č. 5080

Cyklotrasa vede z Holštejna do Jedovnic a je dlouhá 18 kilometrů.

Holštejn-Lipovec

Vyjedeme po silnici z Holštejna, kde se na křižovatce rozloučíme s cyklotrasou 5078 vedoucí z Šošůvky do Marianína. Kolem propadání přes dřevěný most dojedeme až ke křižovatce U Kaštanu (Sloup, Ostrov, Holštejn), odkud se vydáme po staré silnici kolem bývalé vápenky do Lipovce.

Lipovec-Krásensko

Kolem kostela projedeme Lipovcem a na křižovatce nad obcí u Kojálu jedeme po silnici rovně do Krásenska.

Krásensko-Podomí

Projedeme obcí a stále po silnici jedeme až do Podomí.

Podomí-Jedovnice

Za Podomím jedeme po polní cestě k lesu, v lese již po lesní cestě klesáme k Jedovnickým rybníkům. Kolem nich a rekreačních chat dojedeme do Jedovnic.

Cyklotrasa č. 5118

Cyklotrasa vede z Holštejna do Roztání a je dlouhá 6 kilometrů.

Holštejn-Baldovec

Holštejna vede cyklotrasa údolím Bílé vody s roztroušenými rekreačními chatami. Zezačátku je cesta asfaltová, ale potom se mění na kamenitou. Kolem autokempinku dojedeme do Baldovce.

Baldovec-Roztání

Odtud jedeme již po silnici do Roztání.

Cyklotrasa č. 5076

Cyklotrasa vede z Vysočan do Studenice a je dlouhá 17 kilometrů.

Vysočany-Baldovec

Z Vysočan nás cyklotrasa zavede na Bladovec, kde se nachází autokempink.

Baldovec-Odrůvky

Z Baldovce jedeme po cyklotrase do Odrůvek.

Odrůvky-Studenice

Z Odrůvek pokračujeme do Studenice.

Cyklotrasa č. 5078

Cyklotrasa vede z Šošůvky do Marianína a je dlouhá 8 kilometrů.

Šošůvka-Holštejn

Šošůvky vede cyklotrasa kolem kravína po polní kamenité cestě do Holštejna, v lesní části před Holštejnem se nachází několik věžovitých skalních útvarů.

Holštejn-Marianín

Z Holštejna vyjedeme po silnici na křižovatku, kde se odpojíme z trasy 5080 a pokračujeme po silnici směr Lipovec. Zachvíly však odbočíme na lesní cestu, po které přijedeme až na křižovatku, na které se dáme rovně a jsme v Marianíně.

Cyklotrasa č. 5075

Cyklotrasa vede ze Sloupu až do Plumlova a je dlouhá 27 kilometrů.

Sloup-Šošůvka

Ze sloupského náměstí vede cyklotrasa do Šošůvky, na kterou stoupá prudkým kopcem.

Šošůvka-Vysočany

V Šošůvce jedeme stále po silnici do kopce, na jehož vrchol se dostaneme až s koncem kopce. Jedeme po silnici pěkným prostředím mezi lesem a loukami. V údolí uvidíme vpravo neznačenou odbočku po asfaltové lesní cestě do Holštejna. Z údolí zase stoupáme až na kopec, odkud již vidíme Vysočany.

Vysočany-Niva

Projedeme části Housko a Molenburk a za Vysočany jedeme stále po silnici dolů, potom opět nahoru, až se dostanem do Nivy, kde je hranice naší popisované oblasti.

Cyklotrasa č. 5085

Cyklotrasa vede z Rájce-Jestřebí do Sloupu a je dlouhá 9 kilometrů.

Rájec-Jestřebí-Karolín

Na křižovatce u zemědělských objektů v Rájci zahneme nahoru směrem na Sloup. Projedeme kolem rájeckého zámku a za chvíli odbočíme po asfaltové cestě k chatám do údolí potoka Chrábek. Odtud do prudkého kopce po prašné silnici kolem rybníka do Karolína.

Karolín-Petrovice

Z Karolína pojedeme do kopce lesem po silnici 3. třídy. Vyjedeme z lesa a na křižovatce se dáme doprava směr Petrovice. Z kopce se nám naskytne pěkný výhled na kostel, větrný mlýn a rozhlednu na Podvrší. V Petrovicích křižujeme cyklotrasu 5117 vedoucí z Blanska do Boskovic.

Petrovice-Sloup

Stále po silnici pokračujeme již z kopce do Sloupu, kde se nachází Sloupsko-šošůvské jeskyně.

Cyklotrasa č. 5117

Cyklotrasa vede Blanska do Boskovic a je dlouhá 19 kilometrů.

Blansko-Petrovice

Z Blanska vede cyklotrasa lesem údolím Sloupečníku zprvu po asfaltové silnici, posléze po kamenité lesní cestě. Za mysliveckou chatou odbočí trasa z údolí a začne stoupat na Horničky, odkud je nádherný výhled. Pokračujeme krajem lesa a posléze již zase lesem až k větrnému mlýnu v Petrovicích, kde se na nás napojí cyklotrasa č. 5116 z Blanska.

Petrovice-Žďár

Projedeme kolem kostela a po pěkné návsi. Prudkým kopcem vyjedeme ke křižovatce, kde protínáme cyklotrasu 5085 z Rájce do Sloupu. Po rovné silnici dojeme do Žďáru.

Žďár-Boskovice

Kolem kapličky vyjedeme na polní cestu, která nás zavede do lesa. V něm narazíme na silnici z Kuniček do Němčic, po které vyjedeme až na hřeben, po kterém po rozbité asfaltové lesní cestě dojedeme až na silnici vedoucí do Boskovic.

Cyklotrasa č. 5116

Cyklotrasa vede z Blanska do Petrovic a je dlouhá 9 kilometrů.

Blansko-Obůrka

Z Blanska vede cyklotrasa okolo hřbitova a přehrady po silnici lesem do kopce na Češkovice. Zde se nalézá zahrádkářská kolonie a hotel Vyhlídka a Panorama. Po silnici jedeme dále nahoru zase lesem až na Obůrku.

Obůrka-Veselice

Za restaurací U Jiřího pokračujeme po špatné prašné lesní cestě okolo hřiště, pak lesem na Podvrší(590 m n. m.), kde stojí  rozhledna. Po asfaltové cestě dojedeme do Veselice.

Veselice-Petrovice

Ve Veselici vede cyklotrasa kolem kravína po částečně kvalitní, ale z velké části rozbité asfaltové cestě s omezeným provozem. U petrovického větrnného mlýna se napojíme na cyklotrasu 5117, po které můžeme pokračovat do Boskovic nebo se vrátit do Blanska.

Cyklotrasa č. 5082

Cyklotrasa vede z Ostrova u Macochy na Macochu a je dlouhá 3 kilometry.

Ostrov u Macochy-Macocha

Cesta vede od hřbitova v Ostrově (odbočka z Jantarové stezky) po prašné polní cestě na Macochu.

Městský úřad Rájec-Jestřebí

MOBILNÍ ROZHLAS

Mobilní aplikace

V obraze

Sledujte informace z našeho webu na svých chytrých telefonech. Využívejte naši novou mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Dotace EU

Dotace

Projekt „Rozvoj elektronických služeb úřadu města Rájec-Jestřebí“ byl ukončen.